perjantai 26. elokuuta 2016

Kasvitarhan vapaaehtoiset

Päästiin me pellollekin! 
Kasvitarhalla toimi vapaaehtoistyön koordinaattori Sirja Eskelisen ohjauksessa monia vapaaehtoisia kesäkaudella 2016. Kesän lopuksi he kirjoittivat vaparikokemuksistaan, osa kuvasi myös videoita ja valokuvia. 




Julia:
Sokeri mikroskoopissa
Kasvitarhan vapaaehtoistoiminta alkoi 7.6.2016. Ensimmäinen vapari oli Aapo, sen jälkeen tuli Ousman, sitten meidän vapariperhe kasvoi kovaa vauhtia eteenpäin ja tuli monia uusia vapaaehtoisia mukaan: Ronja, Julia, Katariina, Aada, Kiia, Daisy, Daniel ja Samuel. Saimme myös kolme italiankielistä mukaan ryhmään.

Olemme puuhailleet, joka päivä erilaisia asioita. Tässä on jotakin mitä olemme tehneet:  pinssejä, poimittu marjoja, tehty mehua, kasteltu ja istuteltu kasveja, miniatyyripuutarhoja, mikroskopoitu esimerkiksi sokeri ja pidetty yleisesti huolta kasveista.

Sirjalta on saanut aina loistavat ja todella hyvät ohjeet aina siihen mitä olemme puuhailleet. Päivä on alkanut klo 10:00, yleensä kontilla, ja loppunut klo 14:00 kontilla tai paviljongissa.  Vapaaehtoiset saavat 10 päivästä  todistuksen, josta on hyötyä  tulevaisuudessa.

Julia, Ousman ja Katariina
Ousman:
Olen 14-vuotias. Olen vapaaehtoisena täällä. Olen tullut Kumpulan kasvitarhalle, koska minulla ei ollut tekemistä kotona, joten päätin tulla.  Olen ollut kolmena kesänä täällä ja on ollut hauskaa. Olen tehnyt täällä paljon jännittäviä ja hauskoja juttuja ja olen tavannut mukavia ihmisiä. Kasvitarhalla on maalattu, poimittu marjoja, istutettu kasveja ja ollaan myös taiteilleet ja esim: tehty zinejä, minityyripuutarhaa, ristinollaa, yrttispiraali ja varjoteatteri ym. Sirja on ollut loistava ohjaaja ja on antanut selvät ohjeet.


Katariina:

Viime kesänä yksi kaverini kävi täällä kasvitarhalla. Silloin sain tietää tästä paikasta. Kun heinäkuussa tulin tänne vapaaehtoiseksi, yllätyin miten paljon eri juttuja täällä tehtiin. Olin luullut, että työt olivat vain peltohommia. Olen muiden vapaaehtoisten kanssa tehnyt taidetta, mehua ja olemme puuhanneet vähän kaikkea. 

Kasvitarhalla on ollut tosi kivaa. Olen tutustunut uusiin ihmisiin ja saanut uusia ystäviä. Paikka on todella kaunis ja mukava paikka viettää päivää erilaisten tehtävien parissa. Sirjan antamat ohjeet ovat olleet selkeitä ja hän on muutenkin mahtava ohjaaja. 


Ajattelin tulla ensi kesänäkin. Niin hauskaa on ollut. Tietysti työtodistuskin kannustaa käymään, mutta niin myös ystävät ja hauskanpito. 




Zinepaja käynnissä

Kesän ensimmäisiä hommia oli matokompostin kasaaminen



Kasvitarhan olympialaisten voitokkain tiimi
                                  
Aapon video




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti